Nyt, kun kevät koittaa Tuomiokirkolle tulee runsaammin ryhmiä tutustumaan taiteeseen ja kirkon historiaan. Kertoessani jälleen kirkon 107 vuotista taivalta, laskeskelin kuinka monta edesmennyttä ansioitunutta ihmistä kirkon historiaan kuuluukaan. Kädentaitajia on lukuisia, muurareita, puutyömiehiä, kivenhakkajia, kuparintakojia ,seppiä, lasitaiteilijoita ym.


Arkkitehti Lars Sonck, taiteilijat Albert Edelfelt ja Akseli Gallen-Kallela, joiden myötävaikutuksesta Hugo Simberg ja Magnus Enckell valittiin taidemaalareiksi toteuttamaan kirkon vaikuttavat maalaukset, joista kuuluisin- Haavottunut enkeli- kiinnostaa niin suomalaisia, kuin ulkomaalaisiakin turisteja. Tuomiokirkko onkin Tampereen kaupungin suosituimpia nähtävyyksiä.
Maalaukset ovat freskoja eli maalattu kostealle kalkkilaastipinnalle. Kalkki reagoi ilman hiilidioksidin kanssa muodostaen kalsiumkarbonaattia, joka kiteytyy seinäpintaan. Kerrotaan, että Simberg olisi suihkuttanut valmiiseen maalaukseen tehosteeksi lisä hiilidioksidia. Freskon kuivuttua, värit kiinnittyvät lujasti laastipintaan.

Jugend ruusu puolestaan on tehty sekko tekniikalla eli kuivalle laastipinnalle maalattu taide.
Tekstiilitaiteilija Uhra-Beata Simberg-Ehrström,( Hugo Simbergin sisko) toteutti kirkolliset tekstiilit.
Nimet Jean Sibelius ja Oskar Merikanto, puhumattakaan 107 vuoden aikana kirkossa vaikuttaneista taiteilijoista musiikin saralla, restauroijista ja rakennuskorjaajista. Mielenkiintoista onkin tavata ja tehdä yhteistyötä nykyhetken urkurin, urkuhuoltajan (Tuomiokirkossa on pneumaattiset urut, jotka vaativat erityisosaamista huollettaessa ja viritettäessä) , konservaattoreiden niin tekstiilin, kuin taiteenkin puolelta, ammattilaisia.
Työnteko kirkossa onkin monelta osin enneltaehkäisevää konservointityötä.
Oma pienimuotoinen työni, joka on toteutettu lyijykiskotekniikalla niinkuin Tuomiokirkon lasimaalausikkunatkin. Tehtyäni tämän arvostukseni ikkunoiden tekijöihin nousi valtavasti. Lasinpalat leikataan omaan muotoonsa, hiotaan ja kiinnitetään toisiinsa h-lyijykiskon avulla. Kiskon saumakohdat tinataan. Työn reunoille laitetaan tuuliraudat. Työ kitataan eli h-kiskojen ja lasin väliin laitetaan kittiä. Lyijykiskot patinoidaan, aine tummentaa ja kiillottaa kiskot.
Itseasiassa työskentelemme kokonaisteideteoksen sisällä, juhlavaa :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti